VORES PÆDAGOGIK

Det pædagogiske grundlag for Børnehuset Babuska bygger på de tanker Rudolf Steiner fremlagde om livet og menneskets udvikling. Disse tanker kaldte han for antroposofi = visdom om mennesket (antro = menneske, sofia =visdom). Udgangspunktet for pædagogikken er, at mennesket overordnet udvikler sig trinvis i syvårs perioder. Du kan bl.a. læse mere om antroposofi på www.rudolfsteiner.dk.

Ifølge Rudolf Steiner lærer børn i de første syv år livet at kende, ved i deres leg at efterligne de voksne. Børn efterligner det, de ser de voksne gøre. Det er handlingen, der tæller. Det er derfor væsentligt, at de voksne i deres handlen og gøren er gode forbilleder for børnene.

For at understøtte børnene i at lære verden at kende og lære at færdes i den, arbejder vi i Børnehuset Babuska meget med genkendelige rytmer – i dagen, ugen og gennem året. Vi tager desuden afsæt i at stimulere børnenes sanser med naturlige og kvalitetsbevidste sanseoplevelser. Dette gør vi, fordi stimulering af alle sanserne har stor betydning for børnenes motoriske, sociale, kognitive og sjælelige udvikling.

Klik her for at læse Babuskas pædagogiske grundlag.

 

Scroll to Top